Jak zhubnout
Monika Bodláková - osobní trenérka

Jak zhubnout?

Jak najít správnou dietu?

Které diety jsou naopak úplně nesmyslné?

Jak se moc netrápit a přesto shazovat kilogramy?

A jak se dá hlavně zhubnout trvale?


Neexistuje jeden univerzální recept, pomocí kterého byste mohli zhubnout. Každý člověk je komplikovaná individualita a ne všichni reagují na určité podněty stejně. Užitečným vodítkem je to, že zdravé hubnutí je takové, které nezanechá špatné následky na vašem těle.

Diety a zpomalený metabolismus

Pokud chcete zhubnout a přitom dlouho nesportujete, často jste unavení (neboť si tělo při zpomaleném metabolismu schovává energii a vzácné výživné látky) a ještě byste se měli začít hýbat, abyste zhubli nabrané kilogramy, tak se většinou rozhodnete, že budete držet nějakou „zázračnou“ dietu. Dieta však jen ještě více zpomalí Váš metabolismus. Výsledkem sice bude, že zhubnete, ale jen na krátkou dobu. Příčinou je to, že pomocí diety přicházíte většinou o svaly kdežto tuková tkáň neustále zůstává. Následek zpomaleného metabolismu pak začíná tělo uskladňovat více tuků, protože si myslí, že hladoví. Po takovém šoku se bude tělo snažit vrátit celý stav co nejrychleji zpět a navíc se obrní proti dalšímu stejnému pokusu o hubnutí což se nazývá JO-JO efekt. Proto je nesmyl ztratit desítky kil během měsíce.
Jestliže má Vaše tělo nedostatek živin (dokonce i jedné jediné mikroživiny, která má například udržet zdravé Vaše vlasy), tak "zesílí" Váš hlad a chutě, protože doufá, že budete jíst potřebné živiny. Často však sáhnete po nějaké dobrotě, která nastartuje návrat k původním kilům.

Jak tedy úspěšně hubnout?

Zrychlete svůj metabolismus a to tak, že pohybem posílíte svojí svalovou hmotu! Optimální je cesta postupná a zahrnuje zařazení pohybové aktivity a změnu stravovacích zvyklostí. Nenabízí sice tak rychlé výsledky, ale zato zaručí, že si optimální váhu a zdraví udržíte do budoucna. Můžete tedy hubnout s dietami s větším či menším úspěchem celý život, nebo plánovaně zhubnout zdravě pod dohledem osobního trenéra a váhu si trvale udržet.
Pamatujte si! Svalová hmota spaluje 7krát rychleji než tuková hmota! A proto je tak důležité udržovat si správný poměr svalů a tuků ve svém těle. Správným pohybem si zajistíte vyšší výdej energie a hubnout se Vám bude daleko snáz! Dalším důležitým faktem je, že člověk, který pravidelně sportuje, spaluje i mimo cvičební program (dalších 24 až 48 hodin po sportovní aktivitě) o 5 až 10% více energie, než člověk, který vůbec necvičí. Tato energie, kterou spotřebovává Váš organismus po sportovním výkonu, je potřeba k regeneraci organismu.

Nezapomeňte, že ve svém jídelníčku musíte mít dostatek bílkovin (proteinů) k regeneraci a výživě svalové hmoty. Navíc musíte přijmout každý den nějaké minimální množství energie pro bazální metabolismus organismu, což je množství energie vydané v klidovém stavu. Výdej energie v tomto stavu je dán pouze prací (fungováním) životně důležitých orgánů (jako srdce, plíce, mozek a zbytek nervového systému, jater, ledvin atd.). K bazálnímu metabolismu musíte přičíst ještě Vaše fyzické aktivity vykonané během dne.
Celkem dostanete nějakou hodnotu energie na kterou je potřeba nastavit Vaš jídelníček. Důležité je, aby Vaše aktivity převýšily příjem energie jen lehce a nedostavil se tak pocit vyčerpanosti, který by vedl k tomu, že si doma znovu zobnete něčeho sladkého pro zahnání nepříjemného pocitu. Důležitá je tedy rovnováha výdeje energie a jejího přijmu nastavená pomocí vhodného jídelníčku a pravidelného cvičení. K této rovnováze se společně můžeme dopracovat tak, že její udržení bude příjemné na celý život.

Monika Bodláková - 2016
Osobní trenérka fitness Praha
Fotoateliér Glowphoto
Jak zhubnout Bolesti zad Cvičení pro těhotné Osobní trenerka fitness
Nejširší nabídka na inline brusle: kolečkové brusle